Hoe verwijdert u een besmet bestand handmatig van uw computer

Om een geïnfecteerd item handmatig van uw computer te verwijderen, dient u de volgende stappen uit te voeren:

1. Herstart de computer in de Veilige Modus. U kunt dit doen aan de hand van de stappen uitgelegd in dit artikel.

2. Verborgen items in Windows weergeven; informatie over hoe u verborgen items kunt weergeven, vindt u hier.

3. Zoek en verwijder het geïnfecteerde bestand (klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies vervolgens Verwijderen). In ons voorbeeld is het geïnfecteerde bestand:

C: esteicar.com.txt

4. Daarna kunt u de computer herstarten in de Normale modus en de Bitdefender System Scan uitvoeren om er zeker van te zijn dat de computer volledig opgeruimd is.

OPMERKING: Indien er nog steeds geïnfecteerde bestanden worden gevonden op het systeem (en als ze niet opgelost zijn door de Bitdefender-scan), genereer dan een scanlogboek en verstuur het naar ons Technische Ondersteuningsteam via het open ticket dat u bij ons hebt. U leest in ons artikel meer informatie over een scanlogboek genereren. Gebruik het Contactformulier als u geen ticket hebt.

OPMERKING: We raden aan om het geïnfecteerde bestand enkel handmatig te verwijderen als u zeker bent dat het geen belangrijk bestand is voor het besturingssysteem. Een systeembestand verwijderen kan leiden tot een storing van uw besturingssysteem. Contacteer de Klantendienst als u niet zeker bent van het bestand.

De types bestanden die u het vaakst kunt tegenkomen en die veilig verwijderd kunnen worden

Tijdelijke Windows-bestanden

De Tijdelijke Bestanden worden meestal als volgt herkend:

• .tmp bestanden gevonden op C:, C:Windows, C:Windows/temp, etc.

• gevonden bestanden in de locaties:

C:WindowsTemp

C:Documents and SettingsLocal SettingsTemp (voor Windows XP)

C:UsersAppDataLocalTemp (voor Windows Vista, 7, 8, 8.1 of Windows 10)

OPMERKING: De systeemstations die worden weergegeven, zijn de stations waar het primaire opstartvolume en het besturingssysteem zich bevinden. Dit is standaard het station C:. Pas anders de paden dienovereenkomstig aan.

Voor meer informatie en gedetailleerde instructies, lees het KB-artikel Hoe maakt u geïnfecteerde Tijdelijke Bestanden schoon.

Tijdelijke Internetbestanden

Een tijdelijk internetbestand is een bestand dat browsers gebruiken om gegevens op te slaan voor elke webpagina of url die u bezoekt. Wanneer de server de webpaginabestanden naar de browser stuurt, worden deze bewaard in een bestand zodat, de volgende keer dat u de website bezoekt, de browser de gegevens van het tijdelijke internetbestand neemt.

De Tijdelijke Internetbestanden kunnen zich in verschillende locaties bevinden, afhankelijk van de internetbrowser:

• Voor Mozilla Firefox: Geef about:cache in de adresbalk in. De volgende pagina geeft de cachemap weer.

• Voor Google Chrome: C:Users%username%AppDataLocalGoogleChromeUser DataDefaultCache

• Voor Internet Explorer zijn dit de stappen om de map te bekijken

Voor meer informatie over de juiste locatie en over hoe u tijdelijke internetbestanden kunt verwijderen: lees dit artikel.

Bestanden in Systeemvolume-informatie

Leesdit KB-artikel om te leren hoe u de systeemherstelpunten vanuit Systeemvolume-informatie kunt schoonmaken

E-mailarchieven die niet opnieuw gepakt kunnen worden door Bitdefender

Bekijk dit artikel voor meer informatie over opruimen.

Voor bestanden op optische apparaten, zoals cd's, dvd's, Blue-Ray schijven

Deze bestanden kunnen jammer genoeg niet worden schoongemaakt, omdat wijzigen/verwijderen niet is toegestaan voor dit type opslagapparaten. U kunt erop vertrouwen dat, indien u het apparaat in kwestie nog steeds wilt gebruiken, Bitdefender On-Access Scanning uw pc beschermt tegen alle aanvallen. We raden echter aan dat u voorzorgsmaatregelen treft of het apparaat helemaal niet gebruikt op computers waarop geen up-to-date beveiligingsoplossing is geïnstalleerd.

Bestanden op netwerkopslagplaatsen, NAS, gedeelde netwerken, toegewezen netwerkstations enz.

Er zijn verschillende redenen waarom Bitdefender de bestanden in kwestie niet kan schoonmaken, zoals:

• U hebt op het gedeelte netwerk/de opslag in kwestie enkel de bevoegdheid Lezen. Omwille van beperkte privileges kunnen er dus geen acties worden ondernomen.

• Het gedeelde netwerk heeft een ander besturingssysteem, dat niet wordt ondersteund door uw Bitdefender-virusmachines.

U kunt erop vertrouwen dat, indien u dit gedeelte nog steeds wilt gebruiken, Bitdefender On-Access Scanning uw pc beschermt tegen alle aanvallen.

Tmp.ebd bestanden

Om de geïnfecteerde objecten van uw computer te verwijderen, moet u de diensten Windows Update en Windows Zoeken resetten door de volgende stappen te volgen:

• Schakel Bitdefender Scannen bij toegang uit bij Bitdefender > Instellingen > Antivirus > tabblad Shield. Gebruik de schakelaar AAN/UIT voor Scannen bij toegang.

• Ga naar Start > Uitvoeren (voor Windows XP). Voor Windows Vista, 7, 8, 8.1 of Windows 10, klik op Start, klik vervolgens op het Zoekveld, voer services.msc in en druk op Enter.

• Zoek de dienst Windows Update, klik met de rechtermuisknop op het item en kies Herstarten uit het uitklapmenu.

• Zoek de dienst Windows Search en herstart ook deze dienst.

• Herstart de pc en controleer of het probleem opnieuw voorvalt.

Was dit een nuttig artikel?
No votes yet.
Please wait...

Sorry about that

How can we improve it?

For any issues with Bitdefender you can always contact us using this form