Als u merkt dat op uw Android-smartphone of -tablet de verbinding van de Bitdefender VPN-app vaak wordt verbroken, maar op andere besturingssystemen (Windows, macOS, iOS) normaal functioneert, volg dan deze eenvoudige probleemoplossingsgids om willekeurige verbrekingen van de verbinding te verhelpen.
Er zijn een paar factoren die ervoor kunnen zorgen dat Bitdefender VPN constant de verbinding verbreekt op Android-apparaten. Hier zijn de meest voorkomende oorzaken voor VPN willekeurige verbrekingen van de verbinding en verschillende manieren om ze te verhelpen.
Batterij-optimalisatie
De fabrikant van uw telefoon kan de actie "Verwijderen uit recente apps" hebben ingesteld om het proces van die app ook te doden. Deze batterij-optimalisatie functie zal ook onverwacht de VPN-verbinding voor een app onderbreken als deze al tot stand is gebracht. Dit probleem doet zich vooral voor bij telefoonmodellen van merken als Xiaomi, Realme en OnePlus. Om erachter te komen welk model Android-telefoon u hebt, controleert u de achterkant van het toestel of kijkt u in uw telefoon Instellingen → Over apparaat. Het is een snelle test die je een hoop onderzoekstijd kan besparen.
Oplossing: Als Bitdefender VPN vaak de verbinding verbreekt op een Xiaomi-, Realme- of OnePlus-telefoon, maar wel goed werkt op andere toestellen, dan zou het advies zijn om de app niet meer te verwijderen uit Recente apps.
Meerdere VPN-apps
Meerdere VPN-apps kunnen problemen veroorzaken, vooral wanneer Android-toestemmingen worden verleend. Sommige VPN-apps kunnen Bitdefender VPN tegenhouden omdat het besturingssysteem niet meer dan 1 versleutelde verbinding toestaat. NordVPN heeft bijvoorbeeld een functie die alle andere actieve VPN-verbindingen verbreekt wanneer uw Android-telefoon gedurende een bepaalde tijd niet wakker is geweest.
Oplossing: Om dit probleem op te lossen, verwijdert u elke andere VPN-applicatie van uw apparaat behalve Bitdefender VPN of verwijdert u het VPN-profiel van andere VPN-apps door naar Instellingen → Verbindingen → Meer verbindingsinstellingen → VPN van uw telefoon te gaan → tik aan de rechterkant van de betreffende VPN-app op het tandwielpictogram ⚙︎ en verwijder het VPN-profiel vanaf daar.
Always-on VPN
Op Android 7 en later, wilt u misschien kijken naar een functie genaamd Always-on VPN. Leer hoe u uw Android-versie kunt controleren. Als Always-on is ingeschakeld voor een andere VPN-app die op het apparaat is geïnstalleerd, blokkeert deze alle netwerkverbindingen die geen gebruik maken van die VPN, inclusief Bitdefender VPN.
Oplossing: Om dit probleem aan te pakken, schakelt u het Always-on VPN-profiel uit voor alle VPN-toepassingen die op uw apparaat zijn geïnstalleerd.
- Open de app Instellingen van uw telefoon.
- Tik op 'Netwerk & internet'. Afhankelijk van het apparaatmodel kan de naam variëren. Bijv. Wi-Fi & internet, Wi-Fi & netwerk, enz.
- Tik op 'VPN'. Als u het niet kunt vinden, zoek dan naar het woord VPN.
- Tik op het kleine tandwieltje ⚙︎ naast de naam van elke VPN-app uit deze lijst.
- Schakel 'Always-on VPN' uit als dit is ingeschakeld voor elke VPN behalve de Bitdefender-app.
Netwerk
Onderbreking van de VPN-verbinding kan vaak een teken zijn van netwerkproblemen, in plaats van een probleem met uw Android-apparaat of de VPN-app. Als uw internet te traag of onstabiel is voor een betrouwbare verbinding, zal Bitdefender VPN proberen opnieuw verbinding te maken. Afhankelijk van het model van uw toestel en de Android-versie, kunt u al dan niet op de hoogte worden gebracht dat het VPN probeert de verbinding te herstellen door een bericht "Verbinding maken" weer te geven.
Oplossing: Probeer verbinding te maken met een ander netwerk - het huis van een vriend, openbare wifi - om te controleren of er een probleem is met je internet.
Als je deze problemen hebt op mobiele data of een Wi-Fi-netwerk waarvan je de eigenaar bent, test dan de snelheid van je internetverbinding op speedtest.net of een vergelijkbare website. Als je internetsnelheid veel trager is dan waarvoor je betaalt, neem dan contact op met je provider of internetprovider.
Gratis VPN-abonnement
Als je de gratis versie van Bitdefender VPN hebt en de app niet op de achtergrond actief is wanneer je de dagelijkse verkeerslimiet bereikt, wordt de verbinding automatisch verbroken zonder enige melding.
Oplossing: Controleer uw gebruikersaccount op central.bitdefender.com → Mijn Abonnementen om na te gaan of u bent geabonneerd op Premium VPN of Free VPN. Als u onbeperkt verkeer wilt ontgrendelen, raadpleegt u deze zelfstudiegids - Hoe uw Bitdefender VPN-abonnement upgraden van de gratis versie naar Premium VPN op Android.